STARTSIDAN
 KATEGORIER
 DESIGNEN

Minnen Av Aprilhimlen

..Egentligen är du inte kär i mig och egentligen är det okej med mig. För jag blir aldrig kär i nån, sånt där är slöseri med tid... Men då slösar vi bort våra liv! (jag tänker alltid på dig i april) Ge mig en kyss innan du går att bygga en dröm på. En kyss innan du går, en kyss att bygga en dröm på. Egentligen älskar du inte mig och egentligen är det okej med mig. För jag älskar ingen alls, sånt där är slöseri med tid... Jag var ingen, Du var aprilhimlen
Som jag minns den... och som jag minns dig... Och jag hoppas att du kan se mig nu och jag hoppas att du.... hör mig nu.

(Håkan och hans texter alltså.. hjärta)

Två veckor senare och vilse i ett shoppingcenter

Tiden flyger iväg och jag har redan varit här i två veckor!! helt galet ju.  de två senaste dagarna har jag inte direkt gjort någonting, haft en hel del hemlängtan och sådär men det är väl sånt man får räkna med. Idag tog jag en promenad genom bushen för att komma till Warringah Mall, där spenderade jag sedan någon timme, mest för att försöka fatta vart jag befann mig.. haha det finns verkligen ingen logik i det shoppingcentret, massa vägar kors och tvärs. Sedan tog jag mig en lite längre promenad och väl hemma lagade jag och barnen pizza tillsammans. mysigt, trots att dom är äckelbarn börjar jag nog tycka om dom lite ? (eller..)

Nu är klockan snart 22:00 här och jag ligger och tittar på Will & Kate - the movie... ja dom har alltså gjort en spelfilm om hur de träffades osv, allt inför kungabröllopet som snart ska äga rum i London. Det är så sjukt hypat här, tänk er Viktoria och Daniel.. fast 10 gånger värre. ah ni fattar...

Efter mammas reaktion när jag sa att jag gick genom bushen för att ta mig till ställen (den lät ungefär: "Nääej du får inte gå genom skogen, där finns ormar och fula gubbar!") så tänkte jag visa att jag faktiskt inte behöver hugga mig fram genom vildmarken med en machete
utan att det faktiskt inte är så farligt ;)...

(KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE STÖRRE)

/Hanna

Blue Mountains

Dagen började tidigt, jag skulle ta bussen kl 8 hemifrån mig ner till Manly, köpte en latte (nu är det dags att lära sig dricka kaffe!) och väntade på Johanna som skulle dyka upp strax efter kl9. Vi tog färjan över till Sydney, tunnelbana och sedan buss hem till Cassandra i Parramatta. Väl hemma hos henne fick vi låna en bil av hennes familj som skulle ta oss till Blue Mountains. Mycket mer kunde ju inte gått fel på den resan, började med att bilen inte startade och sedan körde vi fel jag vet inte hur många gånger (trots GPS)! Det ska ta ca 1 timme och 15 min att ta sig från Parramatta till Blue Mountains men jag tror bannemej det tog närmare 2,5 timmar för oss, haha! Men det vart kul ändå och jag är grymt imponerad av Cassandras bilkörning! jag hade aldrig vågat köra här, folk är galna. När vi väl kom fram till Katoomba käkade vi på subway (typ det enda som var öppet) och sedan tog vi en buss som tog oss upp i bergen. och Åh så vackert det var! blev lite besviken på mina foton för de såg så platta och tråkiga ut och återspeglade verkligen inte hur det såg ut i verkligenheten. men som sagt, riktigt vackert och maffigt var det att se det. Vi hade hur härligt väder som helst dessutom, jag hade förväntat mig regn, blåst och iskyla uppe i bergen och var klädd därefter men behövdes då inte då man nästan kunde gå i tshirt utan att frysa. Vandrade omkring där i någon timma, gick bla. i en sjukt läskig trappa, den var galet brant och hade ojämna trappsteg. Dessutom var den jättesmal och det gick ju folk i den upp och ner hela tiden kändes som att om man släppte räcket skulle man falla på alla människor. Senare hittade vi en jätte lugn utsiktsplats där det knappt var nått folk och bestämde oss för att käka vår matsäck där, mysigt! Vi såg även och jag och Cassandra gick över på en av the three sisters, lite info om det fiinns här. Senare åkte vi tillbaka hem, tog typ lika lång tid tillbaka pga av köer.. tips åk inte och gör sånt här över en storhelg! Från Parramatta tog sedan jag och Johanna tåg till Circular Quay och färja till Manly. Började spöregna när vi kom till Manly så jag följde med Johanna hem en stund i väntan på min buss som skulle gå kl 23.

..Trodde ni det var slut där? det gjorde jag också men nej såklart inte. Var "hemma" igen runt 23:20 och inser att jag glömt mina nycklar till huset. Försökte ringa familjen men kom inte fram, knackade men ingen vaknade av det. Fick panik, ringde hem och till Axel (fast vad skulle de göra liksom?) det krävdes en timmes (!!) bankande på dörren innan någon vaknade och jag tillslut kunde komma in helt genomblöt och söndergråten.. KUL.

Glad Påsk!

Glad Påsk till er alla :) har ännu inte firat nån påsk då dom firar på söndagen här. trots att det regnat och vart lite småtråkigt väder så har jag haft en toppenbra lördag ändå:
började med att jag hade en fet sovmorgon och när jag väl vaknade låg jag kvar i sängen och glodde film. sedan duschade jag och käkade frukost. Tydligen är en av "mattraditionerna" här runt påsk att äta hot cross buns till frukost. Det är någon slags blandning mellan fralla och vetebröd (mest utav det sistnämnda) med russin eller choklad i och eftersom dom smakar vetebröd tyckte jag dom var asgoda som de var men då skulle jag tydligen "förstöra" dom genom att lägga smör emellan och värma i micron eller rosta dom, haha knepigt. Hur som helst.. efter frukosten tog jag bussen in till Manly för att möta upp Emelie :) vi gick och kollade lite i butiker och babblade på om det mesta. Sedan besökte vi Max Brenner - Chocolate Bar som jag blev tipsad om häromdagen. och åh så bra det var! så sjuuukt himla gott! jag köpte mig en tuttifrutti waffle som bestod av en stor våffla, glass, jordgubbar, banan och massa mumsig choklad! lite dyrt var det allt men helt klart värt att besöka fler gånger!! runt 5-tiden började de flesta affärer stänga så vi bestämde oss för att gå på bio (finns en liten söt biograf i Manly med endast två salar) bestämde oss för att se filmen Arthur som var jätterolig (den kommer på bio i sverige i maj, se den!) Men det roligaste var ju när vi skulle sätta oss inne i biosalongen, biljetterna är inte numrerade här så när vi gick in kom en liten asiatisk man fram med en ficklampa och visade oss vart det fanns lediga platser, haha blev helt paff men kul var det! Åkte buss själv tillbaka på kvällen utan att fråga busshaffören vart jag skulle av och jag gick nästan av vid rätt hållplats! det tar sig:)

hot cross bun och godaste våfflan på Max brenner, mmmh!

Manly cinema (bilden snodde jag från Emelie då hennes var mycket bättre än min :)

...
jag saknar dig Axel <3

Tycker om dig MF

haha, jag med!

Bondi Beach & Sydney Harbour Bridge

har haft en riktigt härlig dag! Tog bussen ner till Manly runt kl 10 på förmiddagen, mötte upp Johanna och vi tog färjan tillsammans in till stan där vi träffade Cassandra. Vi tre begav oss sedan mot Bondi beach, häftigt att se det på riktigt. Det var varmt ute (använde shorts för första gången i år!) men såklart när vi kom till stranden kom värsta molnet och det blev jätte kallt! men det gjorde inte så mycket.. efter att varit på stranden en stund vandrade vi vidare på nån gångled upp till en utsiktsplats där man kunde blicka ut över Bondi, fint :) tog massa kort under vägen men de är utspridda på våra olika kameror.. (lägger upp några här och resten på facebook) käkade även lite lunch i Bondi och sedan begav vi oss tillbaka. Jag och Johanna tog färjan tillbaka till Manly och sedan tog jag bussen till Allambie Heights. börjar känna igen mig lite mer nu tror jag, men är ändå fett osäker på vart jag ska och busschaffören kunde inte hjälpa mig, pratade dock med en man och en gammal tant på bussen som försökte hjälpa mig, snallt! kom rätt till slut i alla fall och var hemma runt kl 19. käkade lite och sedan åkte jag med mamman i familjen, Ingrid, och äldste sonen in till Sydney igen för vi skulle gå över Sydney Harbour Bridge, maffig känsla att gå där och se hur hela staden och operahuset är upplyst, väldigt fint. blev ett riktigt uppvaknande liksom: "wow jag är verkligen här nu!" Gick även till The Rocks och Ingrid visade mig runt lite, var hemma igen runt 22:30. Snodde med mig en cupcake och filmen "the switch" in på rummet så ska krypa ner och mysa lite nu. Det börjar kännas riktigt bra det här :) JAG GILLAR'T!!

En vecka senare..

har spenderat en vecka i Sydney och uppdateringen på bloggen går sådär.. så här kommer en sammanfattning om vad jag sysslat med sen jag skrev sist:

Fredag 15/4:
sov mest hela dagen, det där med ingen jetlag var kanske lite förhastat att säga.. Kollade på fotboll (rugby men dom kallar det fotboll :P) på kvällen tillsammans med familjen.

Lördag 16/4:
Fick skjuts in till Manly på morgonen, pappan i familjen tyckte jag skulle ta färjan över till Sydney men det vågade jag inte (var trots allt bara min fjärde dag i landet!) så mest gick runt och kollade i lite butiker och gick till Manly beach såklart, väldigt fin strand. såg många surfare och folk som dök, synd bara att det var så tråkigt väder.. regnade och var kallt annars blev man lite sugen på att bada :) Gick även på en lång promenad på en gångled som ledde mig till en lite mindre strand som hette Shelly Beach, mysigt. En lite rolig grej som hände var att jag gick på höger sida första biten och folk som jag mötte tittade lite på mig och joggare verkade irriterade, jag fattade inte vad de tänkte förrän jag såg skylten "Keep Left" brevid gångbanan. -aaah just det! här är ju allt upp och ner och bak och fram. Går även till "fel" sida av bilen när jag ska sitta i passagerarsätet fram, haha.
Tog bussen helt själv tillbaka till huset igen, kände mig rätt duktig då deras bussystem är helt knäppt (busshållsplatserna har inte ens några namn?! liksom, hur ska man veta när man ska av???) så kom hem på kvällen, lekte lite med barnen och sen gick och la mig.

Manly Beach

Söndag 17/4:
första natten som jag faktiskt sov hela natten, men trots det var jag sjukt trött på dagen så stannade inne typ hela dagen och sov / hade hemlängtan.. kollade på tv-programmet Rescue on Bondi, riktigt kul program! längtar så tills jag får uppleva Bondi beach med egna ögon.

Måndag 18/4:
Började jobba på riktigt idag (fick ta det lugnt de första dagarna för familjen förstod att jag skulle vara trött) Så var uppe vid 06:30 och gjorde i ordning luncher osv. På förmiddagen åkte jag, mamman och de två pojkarna till Fox studios för att gå på The Family Show (typ tivoli) som tydligen är en mindre version av the Easter Show som verkar vara en rätt stor grej.. men detta var stort nog! hade massa karuseller som killarna gillade och spel och godis. mest av allt gillade jag nog djuren, på ett ställe var det snake-show där en man visade upp några av de farligaste/mest giftiga ormarna i australien.. så nu vet jag vilka jag verkligen ska hålla mig borta från. Såg även fladdermöss och en koala (som jag såklart klappade) jag gillar't! dom är ju så söta, och nu kan jag bocka av det från min to do lista :) Det var även galet varmt och soligt idag och jag tänkte inte på solskydd så jag var röd och bränd på ryggen när vi kom hem, gillar't inte sådär överdrivet..

Tisdag 19/4:
åkte med familjen in till CBD, tog färjan från Manly som gick direkt in till Sydney, smidigt! när man började närma sig hamnen kunde man se både  Harbour Bridge och operahuset uppenbara sig framför en.. När vi kom fram gick vi till den botaniska trädgården och åt lunch, det var jätte fint väder så senare gick vi nått varv runt operahuset och tog massa kort. Det var en häftig känsla men hade varit roligare att uppleva det med någon som också såg det för första gången, såklart!

Onsdag 20/4:

en vecka har gått och jag har ännu en lugn dag.. tog mig en lång promenad runt området för att försöka lära känna omgivningen lite så jag hittar bättre senare. Har galen hemlängtan.

Torsdag 21/4:
Tänkte att jag lika gärna kan slänga in vad jag gjort idag med. passade barn på förmiddagen, från typ 9-13 och sedan snörade jag på mig mina Rebook Easytone och vandrade genom bushen (såg min första orm, dock en babyversion, och massa ödlor) för att komma till ett shoppingmall i närheten. Shoppingmallet är enormt! kan tänka mig att spendera en hel del lugna dagar där. Dom har bio och allt. försökte hitta till djuraffären där de stackars (men åh så söta) hundvalparna finns men hittade det inte :P hehe. några timmar senare var jag "hemma" igen för att passa mer barn.. Börjar trivas rätt bra i familjen nu, var lite sisådär i början men det är nog en gnutta hemlängtan som talar osv. Dom är i alla fall otroligt snälla och vill mitt bästa så det är ju bra :) på kvällen somnade till How I Met Your Mother som vanligt, gillar't

jätte rolig granliknande växt med majskolvar till kottar!

Dag 1

sov rätt dåligt under natten (kroppen var antagligen inställd på DAG och inte natt, hehe) men gick ändå upp runt 9 och var förvånansvärt pigg! har varit vaken hela dagen (förutom en powernap på typ 15min runt kl 18) nu är kl 23. hur som helst.. vågade inte riktigt gå ut med en gång när jag vaknade så spenderade lite tid i rummet och packade upp min väska och la allt i byrån osv.

Fick ta hand om minsta killen Charlie 3 år nån timme på förmiddagen för mamman i familjen skulle iväg på nått möte. Charlie var sjukt blyg i början men det tog inte lång tid innan vi blev vänner och lekte med allt från lastbilar, vatten och hinkar till affär. Han är en otroligt söt liten kille. När mamman kom tillbaka så fick jag åka med henne till ett shoppingmall i närheten (tydligen bara 10min gångavstånd från huset) Vi gick runt och kollade lite och jag kunde köpa mig en fungerande adapter. Sedan fixade jag ett SIM-kort (som inte funkar! måste tillbaka och fråga vad som är fel) Vi gick även förbi en djuraffär för att titta på hundvalpar, tyckte så synd om dom där de satt i sina små glasburar :/ men åh så söta!

Efter det åkte vi till coco-beach en local beach som ligger rätt nära, en av TRE stränder vi har utsikt över från köket. efter det körde vi ner till Manly och det var mycket större än jag trott men väldigt fint och mysigt på samma gång, där verkar det mesta finnas. Tror jag kommer trivas där såg också manly beach (som vi också kan se från utsikten) vi åkte även till en slags utsiktsplats där man kunde se sydneys siluett.

På kvällen grillade vi och jag försökte lära känna föräldrarna lite bättre, dom fick även en glaslykta från orrefors som jagf hade haft med mig, det uppskattades!

där har ni lite att läsa från min första dag i Sydney (hela gårdagen är mest som ett blurr så detta får räknas som dag ett.)

ps. vet inte om jag hade förväntat mig mycket mycket värre eller om alla andra bara är väldigt gnälliga.. Jag känner då inte av någon jetlag!

från utsiktsplatsen med Sydney i bakgrunden

Framme i Sydney

efter en sjuuukt lång resa på totalt 26 timmar, från det jag lämnade dörren hemma till jag gick in genom dörren till mitt nya "hem", är jag nu äntligen framme i Australien! kan inte tror det. Jag som längtat efter detta, drömt om att få uppleva och nu är jag faktiskt här! galet.

Resan såg ut såhär: Tisdagen startade på Landvetter där jag 09:30 tog ett plan till Köpenhamn, tog knappt 45 minuter. Sedan gick nästa plan till Singapore 11:20 och efter 12 timmars flygresa var jag framme, då är klockan 05:20 (lokal tid) Nästa plan gick vid 07:00 och efter 7,5 timmar var jag slutligen framme i Sydney runt 16:30 på onsdag den 13.

hade varit väldigt nervös inför att flyga själv men det gick faktiskt oförskämt bra, är riktigt stolt över mig själv att jag klarade det! Har massor att berätta egentligen men orkar inte nu.

Familjen verkar trevlig, dom bjöd på vin och grejer när jag kom och jag ville mest bara sova.

sitter i mitt rum och skriver detta, känna väldigt konstigt alltihop! ska försöka få lite sömn nu, ska bli spännande att se hur illa jetlagen blir, hehe.

Hejdå Sverige..

.. imorgon flyttar jag till Australien!

humör: skräckblandad förtjusning men går mest runt och gråter.

ska försöka uppdatera lite under resans gång annars hörs vi när jag är i Sydney, iiih